Dramatik

I dine drømme

I dine drømme handler om at finde sin indre ”sang” eller værdier på trods af, hvad andre forventer – Altså at danne sin egen mening om hvad der er rigtigt og forkert. En klassisk udviklings-historie, hvor pigen Ea skal lære at stå ved sig selv og sin egen mening. At turde sige fra, når noget er forkert eller uretfærdigt. Det er en historie, som viser vigtigheden af at lade sang og fantasi være en del af børns univers. i samspil med forældrene.

Eas rejse bliver at finde ud af at kun ved at sige højt hvordan hun har det, kan hun selv blive ”fri.”

Forestillingens styrke er især, at den forener flere generationer. ”De små synger” er en del af den danske kulturarv. Her kan ”bedsterne”, forældrene og børnene mødes med en fælles referenceramme. Og i den medfølgende publikumsinddragelse bliver både børn og voksne en del af fortællingen.

Making a monster

Som forfatter er jeg meget optaget af at undersøge, hvad det gør ved mennesker ikke at være en del af fællesskabet. Det har jeg især undersøgt som dramatiker i forestillingen Making a Monster og i forestillingen Isprinsessen, men også i min film Et liv flere liv. Hvordan bliver monstre skabt? Er monstre født monstre eller bliver de formet af omgivelser, farvet af deres fordomme, smadret til ukendelighed i deres opvækst? Og er man ved at blive til et monster, er der så overhovedet nogen vej tilbage? Eller er det for sent? Hvis man slår et dyr nok gange vil det enten lægge sig ned eller bide fra sig. Og så bliver dyret farligt. På et værelse møder vi Johan, som får besøg af en pige. Lige om lidt. Han er ved at gøre sig klar. Klar til hun kommer. Klar til at drugge hende og have sex med hende for åben skærm. Det er i hvert fald planen. Som virkede lige til at gå til. Men virkeligheden har det med at fucke med vores planer. Og hverken planen eller Johan kommer helskindet ud på den anden side. Forestillingen er et opråb. Et opråb om at vores handlinger har konsekvenser når vi udøver magt over andre. Forestillingen skal fungere på to planer. Det er både fra computeren at vi følger dramaet, som tilskuere. Man bruger det digitale dramaformat til det yderste. For publikum er der jo. Men de har også en aktiv rolle. For de bliver i princippet Johans followers. Hvordan vil de reagere på noget som er så forkert? Vil de overhovedet reagere? Iblandt dem sidder en ”Muldvarp” der skriver kommentarer til Johans projekt. Historien er Inspireret af virkelige hændelser hvilket kun gør det endnu mere skræmmende.
Scroll to Top